torsdag den 26. marts 2020

K4 opgave




I min K4 aktivitet har jeg valgt at lave et miniøkosystem i en lukket glasbeholder. Forsøget er eksempel på et økosystem, hvor vand, ilt, kuldioxid og næringssalte bevæger sig i det lukkede kredsløb. 
Det med at plante i en lukket glasflaske, blev jeg inspireret af min underviser Ida, da hun også oprettede et lille økosystem og via dette link  https://www.naturhistoriskmuseum.dk/Files/Filer/Undervisningsvejledninger/FLASKEHAVEN.pdf

I glasbeholderen er det vigtigt at man vælger en lang tids plante, og det betyder at den ikke skal vokse for hurtigt, ellers fyldes glasset hurtigt. Derfor har jeg valgt at plante aloe-vera-plante i den. https://australian-bodycare.com/da/aloe-vera-plante/

Jeg lavede det med min studiekammerat Betina, hun hjalp mig med at hælde tingene i flasken. I bunden af flasken kom der lidt Lecca nødder og priklejord, derefter førte vi planterne forsigtig ned i flasken og lukkede låget til.







Som tidligere nævnt behøver man ikke vande planten, da den selv kan omdanne de nærringstoffer den har brug for, og den passer sig selv.
Det er rigtig vigtigt at man i starten lukker låget til. Nogle dage efter ser man, at der i glasset er kondens/vand. Så kan man åbne låget, for planterne, ellers kan de rådne og gå ud.


Det var spændende at lave et lille økosystem selv, det kan også laves med børn i en SFO fx. da de kan være med til at finde planter, eksperimenter det med en voksen og følge med i udviklingen. I pædagogisk praksis indgår planter ofte som en slevføgliget del, hvor om foråret fx. pædagogen sammen med børnene kan gå en tur i skoven på opdagelse og kigger efter forårs tegn. Ejbye-Ernst, N. & Stokholm, D.(2015). Natur og udeliv. s.83

Det var også lidt svært, da glasset er meget dybt og har et smalt hul. Derfor kan det være en god idé, at være mindst to mand - for en skal holde den sammenrullede avis og den anden hælder lecca nødder og jord i, uden at flaskevæggene bliver beskidt og til sidst lægge planten på midten af flasken. Den største udfordring var at få planten ned på plads. Vi blev nødt til at bruge 2 lange pinde for at rette den til. 
Nu står den i klassen og venter til vores eksamen, og jeg er mega spændt på hvor meget den vokser til den tid.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar