Vores mål med friluftdagen var:
- At vi får afprøvet os selv under primitive forhold.
- At vi reflekterer over pædagogiske perspektiver i det enkle friluftsliv.
- At vi tilegner os kompetencer med planlægning, gennemførelse og evaluering af en friluftstur.
Vi havde dagen forinden planlagt hvad vi ville lave. Vi ville undersøge naturen rundt omkring vores Biotop og lave forskelligt mad over bål.
Bål:
Vi havde taget tørt brænde, aviser og tændstål med fra skolen. Bjørn og Betina fik hurtigt lavet et bål.
Mad:
Vi lavede suppe, indbagt pizza, pizza, pandekager og kylling i saltdej.
I suppen havde vi taget gulerødder, kartofler, porre, boullion, karry og så havde Sina nogle friske chilier med, som man må sige der var fut i. Suppen gav os varmen.
Indbagt pizza valgte vi at lave for, at få erfaringer med hollænder gryden. Vi valgte at lave dejen i naturen. Dejen blev ret sej og svær at arbejde med. Vi snakkede om, at det måske kunne være temperaturen der spillede ind. Vi varmede hollænder gryden op og derefter lagde bagefad og bagepapir i, hvor vi så kunne tage den indbagte pizza i. Vi tog gløder på låget for, at maden fik varme oppefra. Det gik rigtig hurtigt og selvom det ikke var meningen vendte vi den indbagte pizza i gryden, da den fik mere varme nedefra end oppefra. Da vi havde mere dej tilbage lavede vi også en almindelig pizza. Både den indbagte pizza og den almindelige pizza smagte rigtig godt.
Vi lavede almindelige pandekager, som er rigtig hyggeligt og nemt at lave. Vi havde dog glemt en palletkniv, så det snittede Bjørn lige til os.
Vi fandt æbler og rose hyben ved vores biotop, som vi kogte med vaniljesukker. Det blev til en æblekompot, som vi tog på pandekagerne. vi vil nedenfor forklarer hvordan ”De fem vidensformer” kom i spil i udførelsen af marmeladen.
Vidensformer:
Katalog viden- fagudtryk, systematisere, fakta
Vi benyttede google for at undersøge de bær og frugter der er i nærheden af vores biotop, for at være sikre på at de var spiselige, og eventuelt hvordan de skulle tilberedes. Vi forsøgte at undersøge hvilke træ arter der var omkring i vores biotop, dog var de problematiske at identificere, da der ikke var blade på træerne. Vi kendte dog til nogle at planterne omkring i vores biotop, der var hyl, rose hyben, et par æble træer og brombær buske.
Analog viden- iagttagelse, sanser, erfaringer
Nogle af os havde personlige erfaringer med hyben, vi kaldte det kløpulver i vores barndom, da vi havde gjort os “fysiske” erfaringer- sanse. Nogle smagte på frugten.
Dialogisk viden- samtalen. Taler ud fra den analogiske viden så opstår den dialogiske viden!
Kropslig viden- mærke, føle, ubevidst og bevidst viden- minder meget om den analogiske viden, igen kan den dialogiske viden opstå.
Frilufts dagen i vores biotop gav os rig mulighed for at få udvidet vores kropslige viden i
Phronesis- kognitive skemaer bliver udvidet, den er lidt mere abstrakt end som sådan- begrebsdannelse.
Side. 60-61 i Natur og udeliv-uderummet i pædagogisk praksis, Ejby-Ernst N. & Stokholm D. 2018. Hans Reitzels Forlag
Kylling i saltdej. Først lavede vi saltdejen, hvor vi så lagde kyllingefileterne i med hvidløg og pore. Saltdejen med kyllingen lagde vi i bålet. Den lå i bålet cirka 1,5 time. Kyllingen smagte godt dog ret saltet.
Fladhugget Skiveøkse muligvis fra Stenalderen 13000- 4000 år f.v.t. (før vor tidsregning), fundet ved lavvande ved vores Biotop ved Kær Vestermark
Flinte skraber
Mellem måltiderne var vi på skift ude og opdage/udforske vores biotop. Vi fandt vorterødder, fugleredder, forskellige flinteredskaber og meget andet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar