Udviklingsprojekt
1. Problemstilling – Hvad det det der skal arbejdes med og forandres eller udvikles?
Redegøre for hvilke didaktiske og pædagogiske metoder I vil anvende i udvikling af
den pædagogiske praksis,
I vores udviklingsprojekt vil vi forandre ude arealet på Dybbøl skolen, for at gøre det
mere attraktivt og få børnenes fantasi og kreativitet mere i spil. Samt vil vi give de
fastansatte pædagoger nogle redskaber for at gøre natur og udeliv en større del af hverdagen.
Dette vil vi gøre ved at lave et areal som er beregnet til Loose parts play og nogle kasser med
redskaber til at bygge huler med.
For at bedst muligt fremme vores udviklingsprojekt, vil vi gøre brug af modellen om aktionslæring.
Aktionslærings modellen er udviklet til at understøtte pædagoger i gennem et udviklingsprojekt.
2. Viden - Planlægning af jeres aktion, beskrive jeres undersøgelsesspørgsmål
(hvad vil I gerne blive klogere på?), herunder begrunde hvorfor det er interessant.
Hvilken viden findes der omkring temaet og hvilken viden er det relevant for jer at have?
Vi vil gerne blive klogere på hvordan vi kan gøre et udeareal mere spændende og attraktivt
for børnene, da vores forståelse er at børnene hellere vil være indenfor end udenfor.
For at gøre vores udeareal spændende vil vi afmærke et område, hvor vi vil lægge en masse
redskaber (bildæk, brædder, plastikrør, træstubbe og eventuelt halmballer), for at stimulere
børnenes egen fantasi og kreativitet i hvordan disse redskaber kan benyttes til leg.
Vi vil også opstille kasser med presenninger, reb og instruktioner til hvordan man kan bygge
en hule. Disse kasser vil dog være aflåst og derfor vil denne aktivitet være mere voksen styret
end loose parts play delen af projektet.
Fremgangsmåde:
Februar:
d. 6. introduktion af udviklingsprojekt til personalemøde, og finde kontaktpersoner.
d. 17. møde med kontaktpersoner og leder, samt finde frem til temaet for udviklingsprojektet.
d. 18. kontakte forskellige firmaer angående materialer.
d. 19. indsamling af empiri fra både elever og pædagoger, samt opstillinger af redskaber.
Herefter vil vi finde forskellige dage hvor vi vil besøge skolen og iagttage hvordan børnene
benytter sig af vores areal.
Oven i vores egne iagttagelser har vi aftalt med vores kontaktpersoner på skolen, at de også
vil iagttage arealet,
for at se hvor flittigt det bliver benyttet.
Teori vi vil benytte:
Loose parts play
Pædagogens rolle
Pædagogens indlevelse i legen
Affordance
3. Iagttagelse – indsamling af empiri. Redegøre for hvilket undersøgelsesdesign
(iagttagelse, videoanalyse, forskelligt dokumentationsmateriale, interview mm.)
I anvender og hvordan empirien indsamles – begrundet ud fra videnskabelig teori og metode.
Vi vil uddele spørgeskemaer til pædagogerne, for at høre deres mening om hvordan de bruger
udeliv i institutionen.
Samt har vi fået lov til at gå ind i nogle af klasserne og spørge eleverne om hvordan de bruger
udelivet i institutionen.
Spørgeskema til pædagogerne- Natur og udeliv
Hvordan benytter i natur og udeliv i institutionen?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Synes du natur og udeliv burde fylde mere i institutionen?
________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
Synes du der mangler noget på udearealet?
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________