I dag har vi lavet vores aktivitet 1, hvor vi har lavet hyldefløjter og krybskyttefløjter i vores biotop.
Hyldefløjter:
I vores biotop er der hyldetræer, hvor vi brugte nogle af dens grene til, at lave fløjter med.
1. Skær en fingertyk hyldegren ca. 15 cm lang.
2. Fjern marven. Her brugte vi en lang skrue.
3. Tjek at der ikke er savsmuld i.
4. Skær lydhullet ca. 2 cm fra den ene ende. Først lige ned og så et skråt snit.
5. Skær en træprop af f.eks. birkegren. Grenen skal snittes flad og tilpasses i rørets åbning.
Hjemmefra havde vi nok troet det ville være nemmere end det var, at lave hyldefløjten. Vi prøvede længe og eksperimenterede forskellige ting.
Her finder vi nogle fine hyldegrene.
Hyldefløjten vurdere vi er meget udfordrende. Det kræver meget tålmodighed og meget afprøvning. Vi kunne ikke få den til, at virke efter mange forsøg. Det er ikke en aktivitet, vi ville lave med børn eller børn med særlig behov. Vi så et klip på YouTube, hvor der er en mand der laver en fløjte ud af en gulerod. Det så nemmere ud og tænker det kunne godt afprøves.
Det var den lyd vi fik frem 🤣
Krybskyttefløjter:
krybskyttefløjter kan kalde på rådyr.
1. Flæk en pind midt over.
2. Snit en fordybning i begge grenehalvdele.
3. Del et bredbladet græsstrå langs midterribben.
4. læg græsstrået mellem de to grenhalvdele.
5. Bind fløjten sammen med sno.
Krybskyttefløjten vurdere vi, var noget nemmere at lave. Det er en aktivitet man godt kunne lave med børn og børn med særlig behov.
Vi har selv oplevet det ude i vores praktikker, hvordan stemningen eller samspillet ændre sig når man kommer udenfor. Børnene får mulighed for at komme lidt ud af søgelyset, de fleste af os kan nok huske hvordan det kunne føles,at sige noget i klasselokalet, hvor al fokus har været på en selv, og man har været anspændt og nervøs. Hvorimod når man var udenfor forsvandt presset og som beskrevet i teksten opstod der en mere afslappet stemning. Vi oplevede også at det er andre typer børn der kommer til orde end dem der for den største opmærksomhed inde i klasselokalet.
Målgruppe: indskoling og op, samt borger med særlig behov. Nye 0 klasse, kunne godt støttes med at flække grenen, men op efter skal pædagogen være til stede og holde opsyn, se om børnene er ansvarsfulde. Støtte efter behov (vurdere).
Forløb og ud af klasselokalet. Ud og lave krybskyttefløjter, afprøve fløjterne, se om de kan kalde rådyr til evt ved rådyr i indhegning. meningsfuldt at afprøve i praksis. Historie time. sanser - visuelle. Kropslig Fornemmelse, hvor hårdt skal de snitte.
Inspiration til aktiviteter til en udelivs dag. aktivitet når man sidder rundt om bålet. lave fløjten selv, stoltheden.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar