Dokumentation og formidling
13. Beskriv hvordan I vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte?
Vi vil løbende observerer børnenes engagement, og løbende være opmærksom på om de benytter den katalog viden de har fået.
14. Hvordan stilladsere læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.)
Børnene har i vores forløb undersøgt, tegnet og lavet puslespil af græshopper. Vi satte en bane op, hvor de kunne se visuelt, hvor langt en græshoppe kunne hoppe, hvor de selv kunne afprøve deres egen længdespring.
Perspektivering
15. Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?
I gruppen vidste vi ikke meget om græshoppernes levevilkår, livscyklus og anatomi, hvilket er ny viden vi har tilegnet os igennem dette forløb. Græshoppen har ikke før sagt os noget, men efter dette forløb må vi indrømme, at det er et meget spændende og interesant dyr.
16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?
Er det etisk korrekt at holde dyrene i fangeskab for, at udvide ens viden?
Er det okay at slå dyrene ihjel efter man ikke skal bruge dem længere?
17. Hvilke perspektiver tænker I jeres dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole…)?
Igennem dette forløb blev græshopper et mere velkendt insekt for os, i forhold til inden vi gik i gang. Ved at græshopper blev et mere velkendt insekt for os, kan det gøre det "nemmere" at eventuelt benytte dem til madlavning og dermed en mere bære dygtigt kost.
18. Hvilke gode oplevelser gav dyreholdet anledning til?
Igennem dyreholdet havde havde vi flere gode oplevelser med dyrene, de gav anledning til stor nysgerrighed. Vi har brugt meget tid på at observerer dem og betragte dem.
Det var samtidig rigtig fedt at afprøve et forløb med Fjordskolen, som gav os erfaring og ideer, hvordan man kan gøre det i praksis. Hele forløbet gjorde os mere modige på at udføre dyrehold ude i praksis.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar