Vi blev i gruppen enige om at jeg introducerede en anden slags mad fra min egen kultur. Da vi har lavet dansk mad, sidst vi havde bål i biotopen. Jeg valgte at lave bolani, der er en meget populær mad hjemme, og det kaldes også street food som det hedder på engelsk.
Bjørn gør bålet klar imens vi andre er igang med noget andet.
Opskrift:
Alm dej /bolledej med en smule olie i dejen
Porre
Kartofler
Salt
peber
Hvidløg
Chili
Yoggurt dressing
Porre skal snittes og vaskes, derefter drysses lidt salt, peber og hvidløg alt efter hvor stærkt man ønsker det.
Kartoflerne skal koges, rives med en rivejerne og tilsættes salt og peber.
I yoggurt dressingen tilsatte jeg en lille smule salt, tørre mintblade, og lidt hvidløg.
Undervejs var jeg lidt i tivivl om de andre i gruppen kunne lide det jeg lavede eller ej.
Da det hele var klar og skulle spises, fortalte de andre, at det smagte mega godt, og de stillede mange nysgerrige spørgsmål; hvordan man tilbereder det, om der er andet tilbehør til osv.
Da det hele var klar og skulle spises, fortalte de andre, at det smagte mega godt, og de stillede mange nysgerrige spørgsmål; hvordan man tilbereder det, om der er andet tilbehør til osv.
Jeg blev selvfølgelig rigtig glad for, at de kunne lide maden.
Pædagogiske overvejelser:
Man kan sige, det er en meget simpel mad aktivitet hvor den kan både laves indenfor og udenfor over bål. Det gode ved aktiviteten er, at alle målgrupperne kan være med. Dem som fysisk ikke kan være med har måske godt at bare være der og nyde duften af maden.
Bålaktivitet er et socialt rum i det pædagogiske praksis, det vil sige den er med til at give mulighed for samtaler, fordybelser og sociale samvær.
Bålaktivitet er et socialt rum i det pædagogiske praksis, det vil sige den er med til at give mulighed for samtaler, fordybelser og sociale samvær.
I aktivitet er der altid en pædagog som står ved bålet og holder øje med ild. Dette gør selvfølgelig at børn og borger med særlig behov føler sig trygge.
Litteratur:
Ejby-Ernist N. & Stokholm D (2018). Natur og udeliv-uderummet i pædagogiske praksis. Hans Reitzels Forlag s.152.
Litteratur:
Ejby-Ernist N. & Stokholm D (2018). Natur og udeliv-uderummet i pædagogiske praksis. Hans Reitzels Forlag s.152.
Uhm - det ser godt ud og fint foto dokumentation. Skriv gerne lidt mere omkring de pædagogiske overvejelser: Det kan være inddragelse af teori om friluftsliv eller om bål aktiviteter i pædagogisk praksis (kap. 5.4 i grundbogen) eller om måltidet i pædagogisk praksis...
SvarSletVh Ida